The Most Promising Supplements
Just the facts!
Ratings:
*Has shown promise in early clinical trials, but needs more
study to verify its safety and efficacy
**Has undergone serious scrutiny, yet many doctors in this
country remain skeptical
***Has an accepted role in mainstream medicine
Calcium
Rating: ***
The claim: Calcium builds stronger bones and helps prevent
osteoporosis, which can lead to crippling fractures.
The evidence: Scientists know that calcium is critical for
healthy bones; the recommended daily intake is 1,000mg. A
study in The New England Journal of Medicine found that taking
1,000 milligrams of supplemental calcium a day slowed bone
loss in post-menopausal women by 43 percent.
The caveat: Exceeding the recommended daily intake could block
the absorption of other minerals.
Evening Primrose Oil
Rating: *
The claim: Herbalists recommend supplements made from this
plant for many inflammatory conditions, especially rheumatoid
arthritis.
The evidence: Evening primrose oil contains several essential
fatty acids, including gammalinolenic acid, or GLA. In a few
small studies, some people with rheumatoid arthritis who took
supplements containing GLA had less joint pain, swelling and
stiffness. Evening primrose oil probably cannot replace anti-inflammatory
drugs, which are standard therapy for rheumatoid arthritis.
But some arthritis sufferers who use the herb are able to
reduce their drug dosage.
The caveats: Evening primrose oil appears to be nontoxic,
but the safety of using it for extended periods has not been
studied. Side effects include nausea and headaches.
Feverfew
Rating: *
The claim: Prevents migraine headaches, which afflict about
28 million Americans (75 percent of whom are women).
The evidence: British researchers have found that migraine
sufferers who took a daily capsule containing the equivalent
of two feverfew leaves (roughly 80 milligrams per capsule)
had 24 percent fewer attacks than patients given a placebo.
Several other small studies have found similar benefits. Lab
research suggests that chemicals in feverfew thwart production
of hormone-like molecules called prostaglandins, believed
to be a factor In many migraine attacks.
The caveats: Larger studies would clarify feverfew's role
in treating migraines. It does not appear to diminish the
duration of migraine attacks. Quitting this herb may cause
rebound headaches, as well as nervousness, insomnia and other
symptoms. Feverfew may also interact with drugs used to prevent
blood clotting and with iron supplements.
Fish Oil
Rating: **
The claim: It reduces the risk of heart disease and eases
symptoms related to some forms of arthritis and depression.
The evidence: One study found that people who eat fish at
least once a week are half as likely to suffer sudden cardiac
death. Fish oil appears to prevent blood clots and, at doses
up to six grams per day, may also reduce levels of triglycerides,
blood fats associated with an increased risk of heart disease.
A few small studies suggest that taking fish-oil pills may
allow patients with rheumatoid arthritis to decrease drug
dosage. Preliminary research hints that the supplements may
also help control bipolar disorder (manic depression).
The caveats: There is little evidence that taking these supplements
offers benefits you would not get from eating salmon or other
fatty varieties of fish a few times a week. People who take
blood-thinning drugs should not use fish-oil pills.
Folic Acid
Rating: ***
The claim: Taken before and during pregnancy, this B vitamin
prevents birth defects that can result in diseases of the
skull and spine, such as spina bifida.
The evidence: Two large studies published in the early 1990's
found that women who took folic-acid supplements were up to
72 percent less likely to have babies with neural tube defects.
Based on these studies, the U.S. Public Health Service recommends
that women who may become pregnant should consume 400 micrograms
of folic acid a day - preferably from foods such as chickpeas,
spinach, and oranges but by supplement if necessary. Some
evidence suggests that folic acid and other B vitamins could
also reduce the risk of heart disease, but more study is needed.
The caveat: Very high doses of folic acid may mask a vitamin
B-12 deficiency.
Educate yourself strictly on the type of diet you've decided
on. Learn how to cook foods that are diet friendly, what foods
you should avoid, etc. Think of a manner of exercise you feel
you can "live with" right now. Even walking your
dog for ten minutes a day is better than nothing is.
Ginger
Rating: *
The claim: Ginger is often taken in supplement form to prevent
motion sickness and relieve nausea, particularly among pregnant
women.
The evidence: A study published this year found that 90 percent
of expectant mothers who took four 250-milligram capsules
of ginger experienced less nausea and vomiting than pregnant
women who took placebos. At least two studies suggest that
taking ginger will reduce the risk of seasickness. In one,
ginger was more effective than Dramamine.
The caveats: Other studies suggest that ginger may not prevent
nausea and vomiting related to surgery and anesthesia. High
doses might interfere with blood-thinning drugs such as warfarin,
as well as medications that control blood sugar in diabetics.
Some experts also question ginger's effect on fetal development.
Glucosamine and Chondroitin
Rating: **
The claim: These natural compounds (which are sometimes combined
in one pill) are said to ease joint pain and stiffness caused
by osteoarthritis, the most common form of arthritis.
The evidence: A scientific review for the National Institutes
of Health analyzed 15 studies involving glucosamine and chondroitin
- taken separately or together, in various dosages.
Caveats: Uncertain
Five Supplements to Avoid
Some dietary supplements have no proven value; others may
be harmful. For either of these reasons and sometimes both,
these potions are best left on the shelf.
Bee pollen: There is no proof that these exotic-sounding
pills increase physical vigor and energy, as is often claimed.
Billberry: Extract of these berries supposedly improves night
vision. But in a pair of studies published in the late 1990's,
the men who took these supplements remained in the dark.
Ephedra: A review in The New England Journal of Medicine
in 2000 found that this herb, widely used for losing weight
and increasing energy, raises the risk of heart attacks and
strokes.
Kelp: There is no scientific evidence to support the use
of seaweed-based pills and powders. And because of their potentially
high iodine content, they could cause thyroid problems.
Shark Cartilage: A book called Sharks Don't Get Cancer (Avery,
1992) promoted these supplements as a miracle cure. But sharks
do get cancer, and there is no evidence that these pills fight
the disease.
|